Spelregels & Spelregelbewijs

Basketballen is alleen mogelijk als je baskets, een veld en een bal hebt. Maar ook teams, scheidsrechters en juryleden heb je nodig voor een wedstrijs.

Om het duidelijk te maken heeft de bond Basketball Nederland alle spelregels op een rijtje gezet.

Ben je ook benieuwd naar de internationale regels? Download hier de regels van International Basketball Federation (FIBA)

FIBA Official Basketball Rules 2020
PDF – 3,2 MB 171 downloads

SPELREGELBEWIJS

Basketball is een fantastische sport, maar spelregel technisch ook een lastige sport. Op de velden zijn er soms discussies te zien tussen spelers en scheidsrechters over de spelregels. Meer kennis van de spelregels zorgt voor meer begrip voor beslissingen van de scheidsrechters en maakt onze sport dus leuker, veiliger en positiever. Het spelregelbewijs maakt basketballers vertrouwd met de spelregels van onze sport.

Het spelregelbewijs wordt aangeboden via FlowSparks, de Elektronische Leeromgeving (ELO) van Basketball Nederland. Alle spelende leden van 13 jaar en ouder hebben automatisch toegang tot de omgeving waarin het spelregelbewijs behaald kan worden. Ook niet spelende leden, of leden die jonger zijn dan 13 jaar, kunnen door de verenigingen vrijwillig worden aangemeld, mits zij geregistreerd staan in Sportlink.

INLOGGEN VOOR HET SPELREGELBEWIJS

Een speler die het spelregelbewijs dient te halen, ontvangt een mail vanuit FlowSparks. Dit betreffen alle spelende leden (met een spelactiviteit) vanaf 13 jaar tot en met 24 jaar. De mail wordt automatisch verstuurd. In de ontvangen mail kan het lid een account aanmaken. Met dit account krijgt de speler toegang tot FlowSparks. Wanneer een lid later nogmaals wil inloggen in FlowSparks kan dat via deze link: https://login.flowsparks.com/.

Spelers die de mail niet meer kunnen vinden, spelers die jonger zijn dan 13 jaar of niet spelende leden (zoals ouders van leden) kunnen zich aanmelden via Sportlink. Volg hiervoor de volgende stappen:

Vul het volgende in:

• Afdeling: NBB Afdeling Landelijk
  • Type: Opleidingen en inschrijvingen
  • Categorie: FlowSparks
  • Subcategorie: Spelregelbewijs

Klik op het groene hokje en vervolgens op aanmelden. Vul de gegevens in. De volgende ochtend ontvang je de mail vanuit FlowSparks.